Bijzondere auto’s: de Rally Green Skoda Fabia RS van Nico Dijkslag

Terug naar overzicht
Nico Dijkslag en zijn vrouw naast hun nieuwe Skoda Fabia RS. Rechts op de foto de ingeruilde en sportief aangeklede Skoda Fabia Combi uit 2005.

Nico Dijkslag reed al rond in een sportief aangeklede Skoda Fabia Combi, maar vond dat hij wat motorvermogen tekort kwam. Hij ruilde daarom zijn Fabia uit 2005 bij Vruggink in voor een 180 pk sterke Skoda Fabia RS uit 2011 die in 7,3 seconden naar 100 km/u accellereert. Een echte groene gifkikker met een topsnelheid van 224 km/u. Wij stelden Nico wat vragen over zijn trotse bezit.

Wat is er zo bijzonder aan deze auto?
“De Skoda Fabia RS is een uniek exemplaar in zijn soort. De kleur, de bumpers en de pittige motor maken de Fabia een echte RS. Het is allemaal net even anders dan de rest, daar houd ik wel van. Bovendien kun je er normaal rustig mee rijden, maar zodra je het gaspedaal diep intrapt geeft het je een geweldige kick!”

Waarom deze auto?
“Ik heb altijd al een Fabia RS willen hebben. Als voormalig jonge bestuurder was het niet aantrekkelijk om vanaf mijn 18de een RS te kopen. Nu ik wat ouder ben geworden is het financieel aantrekkelijker om een RS te kopen. De kleur groen sprak mij aan omdat ik na 2 zwarte Skoda’s eens een keer iets anders wilde. Ik wilde wél in een Skoda Fabia blijven rijden in verband met de ruimte, hij moest alleen meer vermogen hebben dan mijn vorige Fabia. En dan kom je al snel bij een Fabia RS uit!”

Heeft deze auto je ooit in de steek gelaten?
Nee gelukkig niet!”

Waar ben je nou het meeste trots op?
Dat de RS een knap staaltje techniek tot zijn beschikking heeft. Een relatief kleine motor, waar zoveel vermogen uit komt. En door de automatische DSG versnellingsbak met dubbele koppeling rij je vrijwel traploos naar de gewenste snelheid. Medepassagiers die nog nooit met een DSG gereden hebben reageren dan ook erg verrast op dit type automaat.”

Wat zou je willen veranderen aan deze auto?
“De RS heeft sinds kort al een paar kleine aanpassingen ondervonden: het uitaatsierstuk is gepolijst; het sleepoog is mat zwart geworden, in plaats van groen metallic; de type-aanduiding is verwijderd en de achterruitenwisser heeft plaats gemaakt voor een glazen dopje. Het resultaat is een mooi strak en sportief kontje! Binnenkort zal de RS ook 3 cm verlaagd worden met Weitec verlagingsveren. De wielkasten worden dan mooier gevuld, wat de RS helemaal afmaakt!”